Dvě zimy a jedno léto. Tak dlouho trvalo měření polycyklických aromatických uhlovodíků včetně karcinogenního Benzo[a]pyrenu v Jihomoravském kraji a Kraji Vysočina, které provedli odborníci z naší instituce ve spolupráci se společností Envitech Bohemia. Na začátku minulého týdne ukončili svou dvouletou práci. Hotovo ale nemají. Nyní musí dokončit vyhodnocení nasbíraných vzorků a zpracovat naměřená data.
Občané je mohli vidět na 120 místech území Jihomoravského kraje a Kraje Vysočina ve třech ročních obdobích: v zimě a v létě 2022 a v následné zimě 2023. Odebrali při nich 2.160 ks vzorků filtrů se zachycenými aerosolovými částicemi PM10. Jedná se o mikročástice o velikosti do 10 mikrometrů, které poškozují hlavně kardiovaskulární a plicní systém. Na tyto částice se také váží nebezpečné polycyklické aromatické uhlovodíky, které jsou často mutagenní a karcinogenní (mj. Benzo[a]pyren). Pro koncentrace aerosolových částic PM10 v ovzduší jsou stanoveny dva imisní limity, a to denní (24hodinový průměr v hodnotě 50 μg.m-3, smí být překročen maximálně 35x za rok) a roční (průměr v hodnotě 40 μg.m-3, který nesmí být překročen).
Filtry se zachycenými částicemi pracovníci analyzují v akreditované laboratoři. Zjišťují v nich koncentraci polycyklických aromatických uhlovodíků (PAU), mimo jiné také karcinogenního Benzo[a]pyrenu. Výsledky jsou základem pro přípravu akčního plánu vedoucího ke zlepšení kvality ovzduší obou krajů, dotčených měst a obcí. Zpracuje ho firma Bucek, s. r. o., partner projektu.
Měření bylo primárně zaměřeno na lokální topeniště. Průběžné výsledky ukazují na jejich významný podíl na kvalitě ovzduší. Je to zřejmé z porovnání výsledků ze zimních období a letní odběrové kampaně, kdy se netopí. Na vybraných lokalitách byly kontinuálně měřeny také koncentrace plynných škodlivin. „Další činnosti, které nás nyní čekají, jsou analýza vzorků odebraných v průběhu letošní zimy a jejich vyhodnocení. Poslouží jako podklad pro zpracování zmíněných akčních plánů,“ vysvětluje Radek Vít z realizačního týmu projektu.
V průběhu měření nedošlo k žádným komplikacím ani k poškození měřící a odběrové techniky potřebné pro úspěšné řešení projektu. Poděkování patří všem spolupracujícím obcím, které umožnily umístění našich měřících a odběrových zařízení, čímž napomohly ke zdárnému průběhu měřících a odběrových kampaní.
Copyright © 2022
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.